-
Haber7 – ÖZEL
Fahiş fiyat artışları nedeniyle önceki hafta sonu boykot edilen restoran ve kafeler bu kez farklı bir tartışmanın gündeminde: Servis ücreti…
Servis ücreti adı altında müşteriye yansıtılan bu maliyetin garson bahşişi olarak alındığı iddia ediliyor. Ancak durum tam olarak böyle mi? Ticaret Bakanlığı faturada ‘sürprize’ izin vermiyor.
Pek çok restoran ve lokanta, hesap ücretinin yüzde 10’u civarında ek bir bedeli adisyona ekleyerek müşterilerinden talep etmeye başladı. Türkiye’de günden güne yaygınlaşmaya başlayan ancak oldukça tepki çeken restoranlarda servis ücreti konusunu Tüketici Konfederasyonu Başkanı (TÜKONFED) Aydın Ağaoğlu ve Ekonomist Muhammet Bayram Haber7’ye değerlendirdi.
SERVİS ÜCRETİNİ GERİ ALMAK MÜMKÜN MÜ?
Tüketici haklarının önemine vurgu yapan TÜKONFED Başkanı Aydın Ağaoğlu, vatandaşın kuver adı altında alınan servis ücretlerini ödeme zorunluluğu olmadığının altını çizdi. Ağaoğlu, müşterinin sipariş ettiği ürünler harici masaya gelen ‘su, çay, lavaş, ekmek, acılı ezme’ tarzı ürünlerden ekstra ücret alınacaksa eğer bunun müşteriye söylenmesi gerektiğinin zorunlu olduğunu aksi takdirde müşterinin ödeme gibi bir zorunluluğu olmadığını dile getirdi.
Fiyat etiketi yönetmeliğine ilişkin konuşan Ağaoğlu, menünün altında ‘servis ücreti’ yazısının yazıldığı noktada yasal olduğunu söyledi. Ağaoğlu, ancak tüketici kanunu kapsamında bunun geçerliliğinin sayılmadığını belirtti.
Vatandaşın böyle bir durum ile karşılaştığında ücreti ödese bile Tüketici Hakem Heyeti’ne başvurmasını söyleyen Aydın Ağaoğlu, ücretin geri iade edilmesini talep etmesi gerektiğini kaydetti. Ürünlerin ödenmesi noktasında bu ödemenin kabul beyanı olarak kabul edilmediğini söyleyen Ağaoğlu, tüketicinin seçme hakkının istismar edilmeye açık bir konu olduğunu ifade etti.
ADİSYONA EKLENEN SERVİS ÜCRETİ YASAL MI ?
Hizmet sektöründe pandemi sonrası belli başlı sıkıntılar yaşandığını belirten Ekonomist Muhammet Bayram, tüm dünyada yaşanan enflasyonist zemin ile fahiş fiyatların yanı sıra ‘kuver ve servis ücreti’ adı altında ek ücretler alındığını dile getirdi. Bayram, adisyonların değişmemesine ilişkin bir düzenleme yapıldığını ve gıda sektörüne bir KDV düzenlemesi getirildiğini açıkladı.
Ekonomist Muhammet Bayram, restoranlarda sipariş edilen ürün harici fişte ‘kuver’, ‘servis ücreti’ ve ‘garsoniye’ gibi ifadelerle ek ücreti talep edilmesi noktasında müşterinin önceden bilgilendirilmesi gerektiğini ifade etti. Masaya ikram adı altında gelen ekmek, su, ezme ve meze çeşitlerinin daha sonra adisyona eklenmesinin daha önce bilgilendirilmesinin yapılması gerektiğini söyleyen Bayram, vatandaşın ‘ben bunları istemiyorum’ deme hakkına sahip olduğunu kaydetti.